Výročia a história: prečo sa máme venovať výročiam?

14. marca 2017, Prof. PhDr. Ľudovít Hajduk, PhD., Školstvo

Učebné osnovy sú koncipované tak, aby zahrnuli čo najväčšie spektrum historickej problematiky tak z hľadiska svetových, ako aj národných dejín. Sú nastavené tak, aby učiteľ pri jednotlivých výročiach aktuálne venoval väčšiu pozornosť konkrétnym témam, snažil sa diskutovať, hľadať so žiakmi príčiny a poukázal na následky. Momentálna hodinová dotácia dejepisu na základných školách na to učiteľom nepostačuje, preto je potrebné privítať  snahy o navýšenie počtu hodín dejepisu na druhom stupni ZŠ.

Autonómia učiteľov pri výbere a spracovaní učív a teda aj konkrétnych výročí je v princípe postačujúca, lebo učiteľ má možnosť upraviť si až tretinu učiva ročníka a doplniť ho o témy, ktoré vyučujúci pokladá za dôležité. Je to rozhodnutie určitého učiteľa. Aké metódy či pomôcky použije: od dobových dokumentov, cez pútavé príbehov reálnych osôb, cez  historický román, až po skutočné dôsledky v súčasnosti. Je potrebné podporiť snahy, aby sa témam týkajúcim sa prevencie prejavov extrémizmu venoval vo vyučovaní väčší priestor, aby ich vyučovali schopní kvalifikovaní a rozhľadení pedagógovia a aby výklad a celkový priebeh hodín dejepisu vytváral priaznivú a kultivovanú reakciu vo vývoji charakteru žiakov.

Naši učitelia tradične pracujú najmä s učebnicami. Tá pre deviaty ročník ZŠ obsahuje učivá: Nový štát na mape Európy, Život v Slovenskom štáte, Aký bol Slovenský štát?, Slovenské národné povstanie. Predstavuje to nevyhnuté minimum, dôležité pre rozvoj historického vedomia, hľadania príčinných súvislostí, logického uvažovania, ktoré je nutné rozvíjať už v základnej škole, pritom nezabúdať na výchovnú a hodnotovú zložku rôznych historických faktov v súvislosti so všeľudskými princípmi. Je potrebné formovať osobnosť našich žiakov v čase ich dospievania.

Učebnica pre tretí ročník gymnázií obsahuje učivá: Slovenská republika – nový štát (to je správnejší názov); Vnútorná a zahraničná politika Slovenskej republiky; Kultúrny, sociálny a hospodársky život na Slovensku; Slováci na bojiskách druhej svetovej vojny; Osudy nepohodlných; Odboj za hranicami a doma; Povstanie. Iné materiály ako učebnice so schvaľovacou doložkou alebo atlasy a pracovné zošity s odporúčacou doložkou sa používajú na základe rozhodnutia učiteľa, znalostí príbehov, literatúry z daného obdobia a pod. V tejto etape je potrebné ukázať vplyvy štátoprávneho usporiadania na skutočný život občana, využívať dokumentačné materiály napr. z Ústavu pamäti národa k didakticko-metodickému posilneniu tejto problematiky a poukázať na zodpovednosť rozhodnutí občana za náš spoločný život.

Teda výročia áno, dôležité však je, ako a cez aké príbehy ich transformovať/ sprostredkovať našim deťom a mladým ľuďom.