Základné a stredné školy majú v súčasnosti veľmi zložitý systém financovania. Je potrebné vytvoriť jednoduchší systém, vybudovaný na základe kvality, ktorý odstráni dnešnú prebytočnú byrokraciu. Cieľom nového systému musí byť zvýšenie efektívnosti a priblíženie školskej praxi spojenej s optimalizáciou siete škôl.
Je žiaduce znovu rehabilitovať demokratické princípy v rozhodovaní školskej samosprávy – posilnenie právomocí slobodnej voľby riaditeľov škôl. Reforma systému musí efektívne podporovať ochranu spoločenského postavenia učiteľov a riaditeľov škôl.
To, čo nám v dnešnej dobe najviac chýba, je neskreslený systém hodnotenia kvality základných a stredných škôl, vychádzajúci nielen z meraní individuálnych schopností žiakov (monitor, maturita), ale aj z nestranného hodnotenia komplexnej kvality škôl. Musíme zohľadňovať spôsobilosť tak pedagogického zboru, ako aj kvalitu poskytovaného vzdelania. Systém musí posudzovať aj poskytovanú úroveň školských a mimoškolských aktivít pre žiakov, spojenie vzdelávania a praxe, primeranosť vybavenia školského prostredia a samozrejme vyhodnocovať aj ďalšie uplatnenie absolventov. K tomuto cieľu musia byť nasmerované aktivity Štátnej školskej inšpekcie, ako aj sebahodnotiace (autoevalvačné) procesy na školách a externé hodnotiace (evalvačné) monitorovania.
Rovnako je potrebné pravidelne bilancovať priebeh reformy školstva a vo sfére obsahu štátnych vzdelávacích programov integrovať učivo v jednotlivých vzdelávacích oblastiach. Dôležitá je i rozsiahlejšia podpora výuky vlastenectva a našich národných dejín v kontexte Európy prostredníctvom najmodernejších didaktických foriem a tvorivých metód. Táto úloha bude spojená s participáciou jednotlivých súvislostí medzi viacerými predmetmi.
V systéme učebníc a učebných pomôcok je nutné zabezpečiť ich vyššiu kvalitu a variabilitu ako i možnosť slobodnejšieho výberu kvalitných bezplatných učebníc a učebných pomôcok, rovnako aj digitálnych technológií pre všetky predmety pre rôzne druhy škôl v závislosti od ich aktuálnych potrieb. Garantom obsahu učebníc bude aj naďalej ministerstvo školstva, ktoré prideľuje schvaľovaciu doložku, malo by však pri jej udeľovaní dôslednejšie spolupracovať s vyučujúcimi. Je potrebné v oveľa väčšom rozsahu podporovať autorov učebníc, tvorbu učebníc a učebných pomôcok. Významným kritériom úspechu nového systému je i posilnenie atraktívnosti štúdia na pedagogických fakultách.
Obsah učiva musí klásť dôraz na cielený rozvoj funkčnej gramotnosti žiakov (najmä čitateľskej, matematickej, prírodovednej gramotnosti a ďalších) a ich sociálno-komunikačných zručností. Budeme aktívne presadzovať, aby medzinárodné a národné merania priniesli inšpiratívne odporúčania tak pre skvalitnenie vyučovania a tvorbu vzdelávacieho obsahu, ako aj pre ďalšie vzdelávanie učiteľov, smerujúce k využívaniu najnovších vyučovacích metód a foriem podporujúcich rozvoj osobnosti a tvorivosti žiakov.
V oblasti financovania a profesionálneho rozvoja učiteľov je prospešné adresne skvalitniť kreditový systém kontinuálneho vzdelávania na základe otvorenej diskusie s pedagogickou verejnosťou. V tomto procese je užitočné spolupracovať i s vysokými školami, výskumnými pedagogickými inštitúciami a priebežne zaraďovať aj aktuálne výsledky pedagogického výskumu. Vytvorenie efektívneho systému pravidelného hodnotenia programov kontinuálneho vzdelávania a jeho výsledkov prospeje pedagogickej praxi všetkých učiteľov. Súčasťou novej sústavy bude zefektívnenie spolupráce stredných škôl s vysokými školami, pripravujúcimi budúcich učiteľov. Podstatná bude najmä podpora uvádzacej praxe, stáží a praxe pre študentov už počas štúdií na vysokej škole. Podporovaný bude aj ďalší rozvoj aplikovaného pedagogického výskumu.
V budúcnosti nemožno zanedbávať špeciálne školstvo ako veľmi citlivú oblasť, tak ako sa to deje v súčasnosti, je žiadúce neustále skvalitňovanie diagnostiky spojené s podporou špeciálnych pedagógov a psychológov v školách. Dôležitá je i podmienka bezbariérovosti vo všetkých školách.
Musíme posilniť výchovu detí a žiakov k zdravému životnému štýlu vo sfére školského stravovania, telesnej, etickej a náboženskej výchovy, a podporenie aktivít škôl smerujúcich k rozvoju žiaka nielen v oblasti formálneho vzdelávania, ale aj vo všetkých aktivitách neformálnej prípravy (posilňovňa, športové aktivity, záujmové krúžky a ďalšie mimoškolské aktivity) v spolupráci rodičov a školy.
Výchova a vzdelávanie národnostných menšín budú realizované v ich materinskom jazyku, ale dôležité zastúpenie bude mať aj výučba štátneho jazyka. Je nevyhnutné umožniť deťom z marginalizovaných rómskych komunít získať vzdelanie s prihliadnutím na ich očakávania a predpoklady. Rovnako je žiaduca lepšia motivácia rodín s deťmi zo sociálne znevýhodneného prostredia vedúca k ich zvýšenej účasti na predškolskej príprave už od veku 4 rokov.
V oblasti stredného odborného vzdelávania je potrebné presadiť vznik a existenciu učebných odborov v remeslách, duálnom vzdelávaní, ktoré je pre daný región tradičné, spojené so spoluprácou špičkových odborníkov z praxe v stredných odborných školách. Prijať opatrenia podporujúce záujem žiakov o duálne vzdelávanie, ktoré je v súlade s potrebami trhu práce spojenom s vývojom vo verejných službách a tiež v ekonomike Slovenska.
Ponúkame Ideálny systém VZDELÁVACÍCH KURZOV... ...
Celá debata | RSS tejto debaty