Výročia a história: prečo sa máme venovať výročiam?

Učebné osnovy sú koncipované tak, aby zahrnuli čo najväčšie spektrum historickej problematiky tak z hľadiska svetových, ako aj národných dejín. Sú nastavené tak, aby učiteľ pri jednotlivých výročiach aktuálne venoval väčšiu pozornosť konkrétnym témam, snažil sa diskutovať, hľadať so žiakmi príčiny a poukázal na následky. Momentálna hodinová dotácia dejepisu na základných školách na to učiteľom nepostačuje, preto je potrebné privítať  snahy o navýšenie počtu hodín dejepisu na druhom stupni ZŠ.

Autonómia učiteľov pri výbere a spracovaní učív a teda aj konkrétnych výročí je v princípe postačujúca, lebo učiteľ má možnosť upraviť si až tretinu učiva ročníka a doplniť ho o témy, ktoré vyučujúci pokladá za dôležité. Je to rozhodnutie určitého učiteľa. Aké metódy či pomôcky použije: od dobových dokumentov, cez pútavé príbehov reálnych osôb, cez  historický román, až po skutočné dôsledky v súčasnosti. Je potrebné podporiť snahy, aby sa témam týkajúcim sa prevencie prejavov extrémizmu venoval vo vyučovaní väčší priestor, aby ich vyučovali schopní kvalifikovaní a rozhľadení pedagógovia a aby výklad a celkový priebeh hodín dejepisu vytváral priaznivú a kultivovanú reakciu vo vývoji charakteru žiakov.

Naši učitelia tradične pracujú najmä s učebnicami. Tá pre deviaty ročník ZŠ obsahuje učivá: Nový štát na mape Európy, Život v Slovenskom štáte, Aký bol Slovenský štát?, Slovenské národné povstanie. Predstavuje to nevyhnuté minimum, dôležité pre rozvoj historického vedomia, hľadania príčinných súvislostí, logického uvažovania, ktoré je nutné rozvíjať už v základnej škole, pritom nezabúdať na výchovnú a hodnotovú zložku rôznych historických faktov v súvislosti so všeľudskými princípmi. Je potrebné formovať osobnosť našich žiakov v čase ich dospievania.

Učebnica pre tretí ročník gymnázií obsahuje učivá: Slovenská republika – nový štát (to je správnejší názov); Vnútorná a zahraničná politika Slovenskej republiky; Kultúrny, sociálny a hospodársky život na Slovensku; Slováci na bojiskách druhej svetovej vojny; Osudy nepohodlných; Odboj za hranicami a doma; Povstanie. Iné materiály ako učebnice so schvaľovacou doložkou alebo atlasy a pracovné zošity s odporúčacou doložkou sa používajú na základe rozhodnutia učiteľa, znalostí príbehov, literatúry z daného obdobia a pod. V tejto etape je potrebné ukázať vplyvy štátoprávneho usporiadania na skutočný život občana, využívať dokumentačné materiály napr. z Ústavu pamäti národa k didakticko-metodickému posilneniu tejto problematiky a poukázať na zodpovednosť rozhodnutí občana za náš spoločný život.

Teda výročia áno, dôležité však je, ako a cez aké príbehy ich transformovať/ sprostredkovať našim deťom a mladým ľuďom.

Maturita z matematiky: áno alebo nie?

18.07.2024

Diskusie o maturitnej skúške z matematiky rezonujú pri väčších či menších zmenách kurikula, alebo prístupoch k týmto zmenám a aj mimo nich. Vyžaduje si to aktuálna a nevyhnutná potreba zvyšovať úroveň známych gramotností pre narastajúce nároky trhu práce na našich absolventov či už v domácom alebo / a porovnateľne v medzinárodnom kontexte. V tomto zmysle sa [...]

Vzdelávacie centrum v Dubline plní nezastupiteľnú funkciu pre slovenské deti

27.03.2017

Slávnostná akadémia v Dubline, ktorá sa konala pri príležitosti 10. výročia školskej prevádzky vo Vzdelávacom centre pre slovenské deti v Írsku, patrila predovšetkým malým a mladým Slovákom. Deti, ktoré pravidelne navštevujú centrum, aby nestratili kontakt s materinskou rečou, predviedli umelecké pásma v slovenskom jazyku a slovenskí učitelia zo vzdelávacieho [...]

„Babka k babce, budú kapce“

27.02.2017

Každá škola, ktorá chce uspieť, musí bojovať. Dnes je konkurenčný boj i v školskom prostredí. Kedysi riaditelia škôl predovšetkým zabezpečovali pedagogické činnosti a propagáciu školy, dnes je situácia odlišná. Školy bojujú o žiakov, priestory, financie. Riaditelia vystupujú vo funkciách manažérov- lídrov. Je dobré, ak majú podnikateľského ducha, obchodný [...]

Útok nožom, Spišská Stará Ves

Dalo sa útoku na gymnáziu zabrániť? Analytik: Išlo o dlhodobejšie zvažovanú aktivitu. Zbraň, ktorú použil, možno ukryť

18.01.2025 10:00

Ak by existoval kamerový záznam, výrazným spôsobom by to skrátilo vyšetrovanie, myslí si bezpečnostný analytik Radovan Bránik.

BBSK

Miesta, kde zakopať jadrový odpad, sú vybraté. Primátor: Štát sa hrá na schovávačku, ľudia o tom nevedia. Envirorezort: Nešírte paniku

18.01.2025 09:00

Ide o veľmi citlivú tému, no s ľuďmi o nej nedebatovali. Štyri z piatich lokalít, ktoré má štát vytypované na vznik úložiska jadrového odpadu, sa nachádzajú v Banskobystrickej župe. Týka sa to 32 obcí.

útok nožom, gymnázium Spišská Stará Ves, koláž

Polícia obvinila útočníka zo Spišskej Starej Vsi z úkladnej vraždy. Vyšetrovateľ navrhuje väzbu

18.01.2025 08:24

Na gymnáziu došlo vo štvrtok k útoku, pri ktorom zomreli dve ženy vo veku 18 a 51 rokov.

Belgium EU Summit Ukraine

Čo urobí Zelenskyj s dvomi cennými zajatcami? Môže ich poslať na takmer istú smrť alebo zariadiť im šťastný život

18.01.2025 08:00

Existujú tri možnosti, čo bude s dvomi severokórejskými vojakmi, ktorých tento mesiac zajali príslušníci ukrajinských ozbrojených síl.

Prof. PhDr. Ľudovít Hajduk, PhD.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 11
Celková čítanosť: 48643x
Priemerná čítanosť článkov: 4422x

Kategórie