Založ si blog

Kvalitné nastavenie škôl – základný pilier budúcnosti

skolstvo_buducnostZákladné a stredné školy majú v súčasnosti veľmi zložitý systém financovania. Je potrebné vytvoriť jednoduchší systém, vybudovaný na základe kvality, ktorý odstráni dnešnú prebytočnú byrokraciu. Cieľom nového systému musí byť zvýšenie efektívnosti a priblíženie školskej praxi spojenej s optimalizáciou siete škôl.

Je žiaduce znovu rehabilitovať demokratické princípy v rozhodovaní školskej samosprávy – posilnenie právomocí slobodnej voľby riaditeľov škôl. Reforma systému musí efektívne podporovať ochranu spoločenského postavenia učiteľov a riaditeľov škôl.

To, čo nám v dnešnej dobe najviac chýba, je neskreslený systém hodnotenia kvality základných a stredných škôl, vychádzajúci nielen z meraní individuálnych schopností žiakov (monitor, maturita), ale aj z nestranného hodnotenia komplexnej kvality škôl. Musíme zohľadňovať spôsobilosť tak pedagogického zboru, ako aj kvalitu poskytovaného vzdelania. Systém musí posudzovať aj poskytovanú úroveň školských a mimoškolských aktivít pre žiakov, spojenie vzdelávania a praxe, primeranosť vybavenia školského prostredia a samozrejme vyhodnocovať aj ďalšie uplatnenie absolventov. K tomuto cieľu musia byť nasmerované aktivity Štátnej školskej inšpekcie, ako aj sebahodnotiace (autoevalvačné) procesy na školách a externé hodnotiace (evalvačné) monitorovania.

Rovnako je potrebné pravidelne bilancovať priebeh reformy školstva a vo sfére obsahu štátnych vzdelávacích programov integrovať učivo v jednotlivých vzdelávacích oblastiach. Dôležitá je i rozsiahlejšia podpora výuky vlastenectva a našich národných dejín v kontexte Európy prostredníctvom najmodernejších didaktických foriem a tvorivých metód. Táto úloha bude spojená s participáciou jednotlivých súvislostí medzi viacerými predmetmi.

V systéme učebníc a učebných pomôcok je nutné zabezpečiť ich vyššiu kvalitu a variabilitu ako i možnosť slobodnejšieho výberu kvalitných bezplatných učebníc a učebných pomôcok, rovnako aj digitálnych technológií pre všetky predmety pre rôzne druhy škôl v závislosti od ich aktuálnych potrieb. Garantom obsahu učebníc bude aj naďalej ministerstvo školstva, ktoré prideľuje schvaľovaciu doložku, malo by však pri jej udeľovaní dôslednejšie spolupracovať s vyučujúcimi. Je potrebné v oveľa väčšom rozsahu podporovať autorov učebníc, tvorbu učebníc a učebných pomôcok. Významným kritériom úspechu nového systému je i posilnenie atraktívnosti štúdia na pedagogických fakultách.

Obsah učiva musí klásť dôraz na cielený rozvoj funkčnej gramotnosti žiakov (najmä čitateľskej, matematickej, prírodovednej gramotnosti a ďalších) a ich sociálno-komunikačných zručností. Budeme aktívne presadzovať, aby medzinárodné a národné merania priniesli inšpiratívne odporúčania tak pre skvalitnenie vyučovania a tvorbu vzdelávacieho obsahu, ako aj pre ďalšie vzdelávanie učiteľov, smerujúce k využívaniu najnovších vyučovacích metód a foriem podporujúcich rozvoj osobnosti a tvorivosti žiakov.

V oblasti financovania a profesionálneho rozvoja učiteľov je prospešné adresne skvalitniť kreditový systém kontinuálneho vzdelávania na základe otvorenej diskusie s pedagogickou verejnosťou. V tomto procese je užitočné spolupracovať i s vysokými školami, výskumnými pedagogickými inštitúciami a priebežne zaraďovať aj aktuálne výsledky pedagogického výskumu. Vytvorenie efektívneho systému pravidelného hodnotenia programov kontinuálneho vzdelávania a jeho výsledkov prospeje pedagogickej praxi všetkých učiteľov. Súčasťou novej sústavy bude zefektívnenie spolupráce stredných škôl s vysokými školami, pripravujúcimi budúcich učiteľov. Podstatná bude najmä podpora uvádzacej praxe, stáží a praxe pre študentov už počas štúdií na vysokej škole. Podporovaný bude aj ďalší rozvoj aplikovaného pedagogického výskumu.

V budúcnosti nemožno zanedbávať špeciálne školstvo ako veľmi citlivú oblasť, tak ako sa to deje v súčasnosti, je žiadúce neustále skvalitňovanie diagnostiky spojené s podporou špeciálnych pedagógov a psychológov v školách. Dôležitá je i podmienka bezbariérovosti vo všetkých školách.
Musíme posilniť výchovu detí a žiakov k zdravému životnému štýlu vo sfére školského stravovania, telesnej, etickej a náboženskej výchovy, a podporenie aktivít škôl smerujúcich k rozvoju žiaka nielen v oblasti formálneho vzdelávania, ale aj vo všetkých aktivitách neformálnej prípravy (posilňovňa, športové aktivity, záujmové krúžky a ďalšie mimoškolské aktivity) v spolupráci rodičov a školy.

Výchova a vzdelávanie národnostných menšín budú realizované v ich materinskom jazyku, ale dôležité zastúpenie bude mať aj výučba štátneho jazyka. Je nevyhnutné umožniť deťom z marginalizovaných rómskych komunít získať vzdelanie s prihliadnutím na ich očakávania a predpoklady. Rovnako je žiaduca lepšia motivácia rodín s deťmi zo sociálne znevýhodneného prostredia vedúca k ich zvýšenej účasti na predškolskej príprave už od veku 4 rokov.

V oblasti stredného odborného vzdelávania je potrebné presadiť vznik a existenciu učebných odborov v remeslách, duálnom vzdelávaní, ktoré je pre daný región tradičné, spojené so spoluprácou špičkových odborníkov z praxe v stredných odborných školách. Prijať opatrenia podporujúce záujem žiakov o duálne vzdelávanie, ktoré je v súlade s potrebami trhu práce spojenom s vývojom vo verejných službách a tiež v ekonomike Slovenska.

Maturita z matematiky: áno alebo nie?

18.07.2024

Diskusie o maturitnej skúške z matematiky rezonujú pri väčších či menších zmenách kurikula, alebo prístupoch k týmto zmenám a aj mimo nich. Vyžaduje si to aktuálna a nevyhnutná potreba zvyšovať úroveň známych gramotností pre narastajúce nároky trhu práce na našich absolventov či už v domácom alebo / a porovnateľne v medzinárodnom kontexte. V tomto zmysle sa [...]

Vzdelávacie centrum v Dubline plní nezastupiteľnú funkciu pre slovenské deti

27.03.2017

Slávnostná akadémia v Dubline, ktorá sa konala pri príležitosti 10. výročia školskej prevádzky vo Vzdelávacom centre pre slovenské deti v Írsku, patrila predovšetkým malým a mladým Slovákom. Deti, ktoré pravidelne navštevujú centrum, aby nestratili kontakt s materinskou rečou, predviedli umelecké pásma v slovenskom jazyku a slovenskí učitelia zo vzdelávacieho [...]

Výročia a história: prečo sa máme venovať výročiam?

14.03.2017

Učebné osnovy sú koncipované tak, aby zahrnuli čo najväčšie spektrum historickej problematiky tak z hľadiska svetových, ako aj národných dejín. Sú nastavené tak, aby učiteľ pri jednotlivých výročiach aktuálne venoval väčšiu pozornosť konkrétnym témam, snažil sa diskutovať, hľadať so žiakmi príčiny a poukázal na následky. Momentálna hodinová dotácia [...]

vojna na Ukrajine, Časiv Jar

ONLINE: Ukrajina dostala od Nemecka tretí Patriot. Zelenskyj sa poďakoval Bidenovi

22.07.2024 06:10

Ukrajina dostala z Nemecka ďalší systém protiraketovej obrany Patriot. Zelenskyj sa poďakoval Bidenovi za doterajšiu podporu Kyjeva vo vojne na Ukrajine.

majerský, hajko, majerský,KDH

KDH má svoje noty. Čo hovoria na ich priority SNS, Kmec či Drucker? Odborník: Poslanci chcú za štyri roky rýchle výhry

22.07.2024 06:00

Prednosta gynekológie Záhumenský pozná prípady, kedy lekár vďaka svojej výhrade liečbu nepodal a pacientku poškodil. Minister školstva Drucker považuje politizáciu obsahu za škodlivý prístup.

Donald Trump

Trumpov tím nezaháľa: Harrisová je horšia než Biden, vyhlásil. Majú plán 'politického útoku'

21.07.2024 22:24

Republikáni volajú aj po rezignácii z prezidentské­ho postu.

Election 2024 Biden

Biden odstúpil z boja, aby porazil Trumpa. Chce zachrániť demokratov a Ameriku

21.07.2024 21:56

Demokratický prezident Joe Biden sa dnes rozhodol odstúpiť z boja o znovuzvolenie, ale čaká ho ešte posledný zápas.

Prof. PhDr. Ľudovít Hajduk, PhD.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 11
Celková čítanosť: 42521x
Priemerná čítanosť článkov: 3866x

Kategórie