Slovensko sa v minulosti pýšilo systémom štátnych pedagogicko-psychologických poradní v regiónoch. Avšak zub času, nesprávna motivácia, súťaž škôl o vysoké normatívy narobil aj v tejto oblasti svoje a často sme svedkami preraďovania schopných žiakov do špeciálnych škôl.
Štát, v rukách ktorého je systém regionálneho školstva ani v tejto oblasti nesmie ponechať veci náhode a skutočne sa postarať o deti zo sociálne ťažkého prostredia či komunít. Je nanajvýš žiadúce, aby cieľom výchovy a vzdelávania bolo dieťa, jeho budúcnosť. Nie normatív, či škola…to sú len prostriedky na dosahovanie cieľov výchovy a vzdelávania.
Určujúcu úlohu v tejto oblasti hrá systém pedagogicko-psychologického poradenstva, ktorý je potrebné najmä v oblasti špeciálneho pedagogického poradenstva a diagnostiky skvalitniť, aby nedochádzalo k nespravodlivému preraďovaniu schopných žiakov a taktiež posilniť v sociálne ťažšom prostredí. V marginalizovaných rómskych komunitách by sa mal štát v adaptačnom prechode z materskej na základnú školu postarať o zvládnutie základov štátneho jazyka aj prostredníctvom ich rodného jazyka, aby nezaostávali v ďalšom rozvoji čitateľskej gramotnosti. Postupne tak umožniť dieťaťu z marginalizovaných rómskych komunít získavať vzdelanie s prihliadnutím na jeho očakávania a predpoklady, motivovať k zvýšenej účasti detí zo sociálne znevýhodneného prostredia na predškolskej príprave, ak je to potrebné už od veku 4 rokov.
Veľmi významnou v tomto zmysle sa stáva integrácia a podpora špeciálnych pedagógov a psychológov v školách, a taktiež zabezpečenie bezbariérovosti pre deti s telesným postihnutím.
Celá debata | RSS tejto debaty