Založ si blog

Nové poňatie výuky dejepisu na základných školách.

Významný rímsky štátnik, rečník a filozof Marcus Tullius Cicero povedal :“Dejiny sú svedkami časov, svetlom pravdy, živou pamäťou, učiteľkou života a poslom minulosti.“

Formovanie generácií je dôležitým faktorom rozvoja a napredovania spoločnosti. Ľudia potrebujú poznať minulosť, aby pochopili prítomnosť.

Prostredníctvom poznania histórie vieme odvodiť  príčiny a dôsledky medzníkov, ktoré ovplyvnili životy ľudí či už v pozitívnom alebo negatívnom zmysle. Je dôležité poznať našu bohatú historickú základňu, ktorá je pre nás akousi učebnicou (návodom) na to: čoho sa vyvarovať, z čoho sa poučiť a naopak – ukázať nám cestu k tomu, čo môžeme  v budúcnosti zlepšiť. Nikdy sa nezopakuje tá istá situácia v rovnakej podobe, s rovnakými aktérmi. Historické udalosti sú jedinečné a unikátne.

V období povinnej školskej dochádzky je dieťa najviac otvorené všetkým vedomostiam, ktoré doslova nasáva a tým buduje svoju identitu. V súčasnom období je jedna vyučovacia hodina týždenne časovo malý priestor.  Rozšírením vyučovacích hodín dejepisu o jednu hodinu pedagóg získa väčší čas na kreatívne a hlbšie venovanie sa historickým témam, ktoré ovplyvňujú aj súčasnú spoločnosť.

Návrh posilnenia hodín neznamená navýšenie kvantity učiva. Ide skôr o to, ponúknuť pedagógovi voľnú ruku na výber témy a spôsobu jej prednesu na vyučovacej hodine.  Cieľom nie je trvať na „bifľovaní dátumov a mien“, ktoré aj tak čoskoro zabudneme a jednoducho nám vypadnú z hlavy. História nášho národa má byť deťom prednášaná živo, inšpiratívne, prostredníctvom interaktívnych hier, prezentácií, dramatizácie… Rozšírenie vyučovacej hodiny dejepisu je potrebné i preto, aby hodiny neboli nezáživné, plné písania poznámok a memorovania, ale nech sú zaujímavé, odučené rôznymi metódam a formami či štýlmi.

Podstatou zvýšenia počtu hodín dejepisu je vzbudenie záujmu o históriu kreatívnym spôsobom – čo v praxi znamená:  upriamenie pozornosti na aktívne sledovanie svojho kraja, okolia, obce; nájdime a preskúmajme pamätné tabule a oboznámme sa s tým, aký majú pôvod, kto bol ten človek a čím sa zaslúžil, k akému rozvoju prispel a čo dobré pre našu spoločnosť urobil?
Naučme deti zamyslieť sa nad situáciami, v ktorých boli konfrontovaní ich predkovia; vžiť sa do zlomových životných situácií či hraničných momentov, v ktorých by mali reagovať a vysvetliť, prečo tak reagujú…vysvetliť, prečo je konkrétne konanie dobré, iné nesprávne.  Dajme žiakom priestor, aby si sami vyhľadávali poznatky, zaujímavé témy,  pýtali sa rodičov…

Vo verejnom ponímaní tohto predmetu sa stretáme i s názormi: „…načo  dejepis? Radšej nech pridajú jazyky, alebo iné dôležitejšie predmety, ktoré dieťa viac v živote využije…“ S týmto názorom nesúhlasím. Dejepis má medzipredmetový vzťah s inými vyučovacími predmetmi: slovenským jazykom (na hodinách dejepisu sa deti učia o Štúrovcoch, slovenskom národnom obrodení; s technikou (v dejepise sa učia o vedecko-technických objavoch a priemyselnej revolúcii); v každom preberanom časovom období sa spomína umenie a kultúra – čo dieťa v škole využije na hodinách výtvarnej výchovy atď. Stretávame sa s názormi, že ten, kto pozná dejiny vie, že sa ľudstvo z minulosti nikdy nepoučí a nepoučilo. Vieme len to, že ak budeme dobre poznať minulosť pochopíme vďaka nej súčasnosť a všetko, čo sa v nej odohráva.

 

Opäť ma napadla myšlienka učiteľa národov: „škola hrou“. Vybudujme v deťoch tvorivosť, kultúrnosť, empatiu, toleranciu, intoleranciu na extrémizmus, rasizmus, xenofóbne prejavy. Vštepujme im lásku k svojej vlasti, predkom a koreňom, učme ich zodpovednosti za činy prítomnosti, ktoré sa odzrkadlia  v budúcnosti.

Krása slovenského jazyka – kultivujme jazyk našich maturantov

31.05.2016

Milan Rúfus svojho času napísal: „Môj Bože, čo je krása? Sto pokolení v zemi sní o tom. Jediné vediac: že dotknúť sa jej nervu znamená v hĺbkach pohnúť životom.“ Pri čítaní knihy viac »

Veda, technika a výskum – pomôžme našej krajine napredovať a rásť!

29.02.2016

Systém vedy a výskumu chápeme ako proces zameraný na tvorbu podmienok využívania nášho národného rastového potenciálu s cieľom prepájania existujúcich silných stránok výskumu a inovácií viac »

Kvalitné pedagogicko-psychologické poradenstvo – Zvýšenie celkovej miery gramotnosti obyvateľstva

23.02.2016

Slovensko sa v minulosti pýšilo systémom štátnych pedagogicko-psychologických poradní v regiónoch. Avšak zub času, nesprávna motivácia, súťaž škôl o vysoké normatívy narobil aj v viac »

hotel Tatra v Trenčíne

Hotely na Slovensku vlani ubytovali rekordný počet hostí

21.02.2017 17:34

Hotelieri na Slovensku zaznamenali v minulom roku najvyšší počet ubytovaných hostí v histórii krajiny, a prekonali tak doterajší rekord z roku 2015.

Petro Porošenko

Porošenko vyzval na ďalšie sankcie voči Rusku

21.02.2017 17:26

Porošenko vyzval na nové sankcie voči Rusku po tom, ako sa Moskva rozhodla uznávať cestovné a iné doklady vydávané samozvanými republikami.

BRATISLAVA: Americká ambasáda

Bratislava nepredĺžila nájom pozemkov ambasáde USA. Zmizne plot okolo nej?

21.02.2017 16:30

Hlasovaním, ktorým bratislavskí mestskí poslanci nepredĺžili nájom pozemkov ambasáde USA, dali najavo, že nebudú podporovať protiprávny stav, ktorý existuje.

veľká británia, eú, brexit, eurofondy

EÚ bude od Londýna chcieť peniaze, ktoré Británia sľúbila

21.02.2017 15:09

Británii po odchode z Európskej únie potrvá roky, kým dojedná podobu svojich obchodných vzťahov s blokom.

Doc. PhDr. Ľudovít Hajduk, PhD.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 7
Celková čítanosť: 13053x
Priemerná čítanosť článkov: 1865x

Kategórie