Maturita z matematiky: áno alebo nie?

Diskusie o maturitnej skúške z matematiky rezonujú pri väčších či menších zmenách kurikula, alebo prístupoch k týmto zmenám a aj mimo nich. Vyžaduje si to aktuálna a nevyhnutná potreba zvyšovať úroveň známych gramotností pre narastajúce nároky trhu práce na našich absolventov či už v domácom alebo / a porovnateľne v medzinárodnom kontexte.

V tomto zmysle sa často zabúda na viaceré kompetencie a súvislosti, ktoré matematické vzdelávanie rozvíja a sú nevyhnutnou výbavou človeka 21. storočia a teda mali by byť súčasťou profilu absolventa strednej školy s maturitou. V tomto zmysle je potrebné oceniť snahu ministra školstva Tomáša Druckera, a jeho tímu, zaviesť povinnú maturitu z matematiky.

Matematická gramotnosť zahŕňa znalosť štatistických postupov a štatistického uvažovania, najmä na základe pravdepodobnosti, ktorá je čoraz dôležitejšia pri prijímaní informovaných rozhodnutí týkajúcich rovnako trhu práce, ako aj osobných rozhodnutí o vlastnom zdraví, rodinných financiách, možnosti ďalšieho vzdelávania na univerzite, podávania daňových priznaní, ale aj uvažovaní o širších spoločenských problémoch, akými sú klimatické zmeny, miera inflácie, príjmy, daňová politika či rozpočet štátu. Napríklad tí, ktorí sa odmietali dať zaočkovať, lebo verili, že je to nebezpečné kvôli možným vedľajším účinkom. Často nebrali do úvahy skutočnosť, že neočkovanie nie je bez rizika. Premyslenejšia odpoveď by napríklad bola, keby osoba porovnávala, pravdepodobnosť každého. Práve tento typ štatistického uvažovania – kľúčový komponent matematickej gramotnosti – by malo školské vzdelávanie zabezpečiť všetkým deťom bez ohľadu na ich sociálno-ekonomické postavenie.

Matematické vzdelávanie musí aj naďalej rozvíjať najvyššie psychické procesy u všetkých žiakoch, či už ide o formálne myšlienky, koncepty a algoritmy, ale musí aj ukázať dôraz a dať žiakom príležitosť zažívať kvantitatívne uvažovanie pri riešení reálnych aplikácií zo života. Možno by sme potom už nepočuli: „Na čo mi je matematika, to nikdy nevyužijem.“

Sú tú aj ďalšie významné kompetencie, ktoré zdôrazňuje napr. aj OECD a ktoré rozvíjajú profil absolventa strednej školy s maturitou, či už ide o komunikáciu smerom k publiku pri argumentácii o postupoch riešení. Nehovoriac o kreativite ako procese smerom od riešenia komplexných matematických problémov až po aplikácie v reálnom svete vyššieho rádu. V tejto súvislosti tiež nemožno zabúdať na argument, že kreatívne myslenie je proces, prostredníctvom ktorého človek rozvíja nové nápady, prístupy alebo informácie. Tiež rozvíja kritické myslenie ako istú skepsu a spôsob hodnotenia myšlienok či konkrétnych riešení. A matematika vyžaduje kritické myslenie, lebo človek musí čerpať zo znalostí logiky a hodnoverného uvažovania, aby pochopil a vytvoril odpoveď alebo riešenie na konkrétny problém.

V tomto zmysle sa tiež nezaobídeme bez digitálne gramotných žiakov. Musia mať vedomosti, a zručnosti a tiež dispozície na efektívne a vhodné používanie digitálnych zariadení aj vo svete matematiky a najmä v reálnych aplikáciách vyššieho rádu. Reflexia je schopnosť zaujať kritický postoj pred rozhodnutím, výberom a konaním, napríklad odstúpením od predpokladaného, všeobecne známeho, ustáleného a vedieť porovnávať danú situáciu z iných, odlišných perspektív aj mimo bezprostrednej situácie smerom k dlhodobým a nepriamym účinkom vlastných rozhodnutí a činov. Matematické problémy doslova volajú po uvažovaní a argumentácii v prospech reflexie. Žiak je potom schopný situovať matematický problém alebo aplikáciu do reálneho života a formulovať vzťahy medzi rôznymi premennými aj v  aplikácii v skutočnom svete a uvažovať o ňom ako o celku, a nie len o jednotlivých častiach.

Môžeme len podporiť proces zaviesť povinnú maturitnú skúšku z matematiky a prehĺbiť tak systém matematického vzdelávania na stredných školách s maturitou, k tomu však bude potrebné prepojiť všetky kompetencie matematického vzdelávania, kompetencie pre 21. storočie a obsah vzdelávania s premysleným systémom cvičení v učebniciach matematiky pre každý ročník. Maturitná skúška z matematiky: určite áno.

Vzdelávacie centrum v Dubline plní nezastupiteľnú funkciu pre slovenské deti

27.03.2017

Slávnostná akadémia v Dubline, ktorá sa konala pri príležitosti 10. výročia školskej prevádzky vo Vzdelávacom centre pre slovenské deti v Írsku, patrila predovšetkým malým a mladým Slovákom. Deti, ktoré pravidelne navštevujú centrum, aby nestratili kontakt s materinskou rečou, predviedli umelecké pásma v slovenskom jazyku a slovenskí učitelia zo vzdelávacieho [...]

Výročia a história: prečo sa máme venovať výročiam?

14.03.2017

Učebné osnovy sú koncipované tak, aby zahrnuli čo najväčšie spektrum historickej problematiky tak z hľadiska svetových, ako aj národných dejín. Sú nastavené tak, aby učiteľ pri jednotlivých výročiach aktuálne venoval väčšiu pozornosť konkrétnym témam, snažil sa diskutovať, hľadať so žiakmi príčiny a poukázal na následky. Momentálna hodinová dotácia [...]

„Babka k babce, budú kapce“

27.02.2017

Každá škola, ktorá chce uspieť, musí bojovať. Dnes je konkurenčný boj i v školskom prostredí. Kedysi riaditelia škôl predovšetkým zabezpečovali pedagogické činnosti a propagáciu školy, dnes je situácia odlišná. Školy bojujú o žiakov, priestory, financie. Riaditelia vystupujú vo funkciách manažérov- lídrov. Je dobré, ak majú podnikateľského ducha, obchodný [...]

F-16

Venezuela odsúdila „nelegálny“ prelet amerických stíhačiek pri jej pobreží

03.10.2025 07:07

Donald Trump v septembri nasadili na ostrove Portoriko v Karibskom mori 10 stíhačiek F-35.

osýpky - dieťa - infekcia -

V Kanade zaznamenali prvé úmrtie spojené s osýpkami

03.10.2025 06:45

Kanada vďaka očkovaniu v roku 1998 vyhlásila vyhubenie tohto ochorenia. Od začiatku roku 2025 však v krajine zaznamenali 5006 prípadov osýpok.

Vladimir Putin

ONLINE: Putin: Dvakrát sme chceli vstúpiť do NATO, odmietli nás. Ruský prezident sa poďakoval aj Slovensku

03.10.2025 06:30

Putin poukázal na to, že ruské dejiny dokázali, že národná slabosť je neprijateľná a Rusko ju nikdy neprejaví.

Klimatickí aktivisti

Letisko v Mníchove prerušilo prevádzku kvôli dronom. Obmedzilo to tisíce ľudí

03.10.2025 06:00

Mníchovské letisko vo štvrtok večer prerušilo prevádzku kvôli dronom spozorovaným v okolí i areáli letiska.

Prof. PhDr. Ľudovít Hajduk, PhD.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 11
Celková čítanosť: 56244x
Priemerná čítanosť článkov: 5113x

Kategórie