Diskusie o maturitnej skúške z matematiky rezonujú pri väčších či menších zmenách kurikula, alebo prístupoch k týmto zmenám a aj mimo nich. Vyžaduje si to aktuálna a nevyhnutná potreba zvyšovať úroveň známych gramotností pre narastajúce nároky trhu práce na našich absolventov či už v domácom alebo / a porovnateľne v medzinárodnom kontexte.
V tomto zmysle sa často zabúda na viaceré kompetencie a súvislosti, ktoré matematické vzdelávanie rozvíja a sú nevyhnutnou výbavou človeka 21. storočia a teda mali by byť súčasťou profilu absolventa strednej školy s maturitou. V tomto zmysle je potrebné oceniť snahu ministra školstva Tomáša Druckera, a jeho tímu, zaviesť povinnú maturitu z matematiky.
Matematická gramotnosť zahŕňa znalosť štatistických postupov a štatistického uvažovania, najmä na základe pravdepodobnosti, ktorá je čoraz dôležitejšia pri prijímaní informovaných rozhodnutí týkajúcich rovnako trhu práce, ako aj osobných rozhodnutí o vlastnom zdraví, rodinných financiách, možnosti ďalšieho vzdelávania na univerzite, podávania daňových priznaní, ale aj uvažovaní o širších spoločenských problémoch, akými sú klimatické zmeny, miera inflácie, príjmy, daňová politika či rozpočet štátu. Napríklad tí, ktorí sa odmietali dať zaočkovať, lebo verili, že je to nebezpečné kvôli možným vedľajším účinkom. Často nebrali do úvahy skutočnosť, že neočkovanie nie je bez rizika. Premyslenejšia odpoveď by napríklad bola, keby osoba porovnávala, pravdepodobnosť každého. Práve tento typ štatistického uvažovania – kľúčový komponent matematickej gramotnosti – by malo školské vzdelávanie zabezpečiť všetkým deťom bez ohľadu na ich sociálno-ekonomické postavenie.
Matematické vzdelávanie musí aj naďalej rozvíjať najvyššie psychické procesy u všetkých žiakoch, či už ide o formálne myšlienky, koncepty a algoritmy, ale musí aj ukázať dôraz a dať žiakom príležitosť zažívať kvantitatívne uvažovanie pri riešení reálnych aplikácií zo života. Možno by sme potom už nepočuli: „Na čo mi je matematika, to nikdy nevyužijem.“
Sú tú aj ďalšie významné kompetencie, ktoré zdôrazňuje napr. aj OECD a ktoré rozvíjajú profil absolventa strednej školy s maturitou, či už ide o komunikáciu smerom k publiku pri argumentácii o postupoch riešení. Nehovoriac o kreativite ako procese smerom od riešenia komplexných matematických problémov až po aplikácie v reálnom svete vyššieho rádu. V tejto súvislosti tiež nemožno zabúdať na argument, že kreatívne myslenie je proces, prostredníctvom ktorého človek rozvíja nové nápady, prístupy alebo informácie. Tiež rozvíja kritické myslenie ako istú skepsu a spôsob hodnotenia myšlienok či konkrétnych riešení. A matematika vyžaduje kritické myslenie, lebo človek musí čerpať zo znalostí logiky a hodnoverného uvažovania, aby pochopil a vytvoril odpoveď alebo riešenie na konkrétny problém.
V tomto zmysle sa tiež nezaobídeme bez digitálne gramotných žiakov. Musia mať vedomosti, a zručnosti a tiež dispozície na efektívne a vhodné používanie digitálnych zariadení aj vo svete matematiky a najmä v reálnych aplikáciách vyššieho rádu. Reflexia je schopnosť zaujať kritický postoj pred rozhodnutím, výberom a konaním, napríklad odstúpením od predpokladaného, všeobecne známeho, ustáleného a vedieť porovnávať danú situáciu z iných, odlišných perspektív aj mimo bezprostrednej situácie smerom k dlhodobým a nepriamym účinkom vlastných rozhodnutí a činov. Matematické problémy doslova volajú po uvažovaní a argumentácii v prospech reflexie. Žiak je potom schopný situovať matematický problém alebo aplikáciu do reálneho života a formulovať vzťahy medzi rôznymi premennými aj v aplikácii v skutočnom svete a uvažovať o ňom ako o celku, a nie len o jednotlivých častiach.
Môžeme len podporiť proces zaviesť povinnú maturitnú skúšku z matematiky a prehĺbiť tak systém matematického vzdelávania na stredných školách s maturitou, k tomu však bude potrebné prepojiť všetky kompetencie matematického vzdelávania, kompetencie pre 21. storočie a obsah vzdelávania s premysleným systémom cvičení v učebniciach matematiky pre každý ročník. Maturitná skúška z matematiky: určite áno.
a) Som za! Mne už nehrozí, všakáno... :-p b)... ...
...a pravopisom! Pritom majú aj opravovač...... ...
...môžem len súhlasiť bez vysokých škôl a... ...
OK, tento nazor beriem, hoci za mojich cias,... ...
dopĺňam: "...že pedagogické fakulty len... ...
Celá debata | RSS tejto debaty